In het jaar van 1834 loopt Jan naar buiten om brandnetel, munt en paardenbloem te plukken.
Thuis zit de rest van de familie met smart te wachten, hoe Jan hier een geneeskrachtige thee van zet. Dit zal moeder helpen herstellen van haar verkoudheid. In het jaar 2022 loopt Jan naar buiten om het onkruid, waaronder brandnetel, munt en paardenbloem, uit zijn tuin te verwijderen.
Onkruid zijn planten die op plekken groeien waar wij ze niet willen hebben, het zijn planten die vaak woekeren en veel of ‘verkeerde’ ruimte innemen. Desalniettemin zijn het planten met geneeskrachtige werkingen en eetbare delen met veel voedingsstoffen.
Hoe zit dit dan met mensen en in het speciaal onze kinderen en jongeren? Wanneer kinderen en jongeren dingen doen die niet passen binnen de gevestigde orde, plakken wij ook hier een label op. Dan heet het geen onkruid, maar labels zoals autisme, PDD NOS of ADHD. Zit achter het labelen van onkruid en het stellen van diagnoses dan hetzelfde denkpatroon? Wanneer wij het niet kunnen controleren of beheersen, krijgt de plant of het kind een label… Om het op deze manier dus alsnog te kunnen beheersen?
Hoe komt het dat het ons niet altijd lukt om de afwijkende eigenschappen als helpend te zien? Zoals onkruid helpend is voor andere planten en bomen. Om maar een voorbeeld te noemen; onkruid bedekt de bodem waardoor er wordt voorkomen dat de bodem uitdroogt. Zonder de brandnetel bestond de dagpauwoogvlinder niet. Daarnaast kun je zoals in het voorbeeld hierboven van munt of brandnetel een heerlijke kruidenthee maken.
Wat is ervoor nodig om onze huidige maatschappij op die manier in te richten dat de afwijkende eigenschappen van kinderen en jongeren met een label een functie krijgen? En hoe zorgen we ervoor dat we ieder kind als uniek blijven zien en vervolgens ieders kracht kunnen benutten?
Het Centrum voor jeZelf gelooft erin dat alle antwoorden in jezelf liggen. Daarom maken wij gebruik van gebruik van de lagen in het lichaam. Dit zijn zeven lagen in het lichaam die wij met het programma de Reis gaan doorlopen. Binnen het programma gaan de kinderen/jongeren antwoorden in zichzelf ontdekken om jezelf veilig te voelen, wat de belangrijkste voorwaarde is voor een optimale groei/ontwikkeling. Samen wordt er een veilige ‘speeltuin’ gecreëerd waarin samen en alleen wordt geoefend. Vanuit deze veiligheid kan het kind alles direct in de wereld daarbuiten toepassen.