Onkruid en diagnoses

In het jaar van 1834 loopt Jan naar buiten om brandnetel, munt en paardenbloem te plukken.

Thuis zit de rest van de familie met smart te wachten, hoe Jan hier een geneeskrachtige thee van zet. Dit zal moeder helpen herstellen van haar verkoudheid. In het jaar 2022 loopt Jan naar buiten om het onkruid, waaronder brandnetel, munt en paardenbloem, uit zijn tuin te verwijderen.

Onkruid zijn planten die op plekken groeien waar wij ze niet willen hebben, het zijn planten die vaak woekeren en veel of ‘verkeerde’ ruimte innemen. Desalniettemin zijn het planten met geneeskrachtige werkingen en eetbare delen met veel voedingsstoffen.

Hoe zit dit dan met mensen en in het speciaal onze kinderen en jongeren? Wanneer kinderen en jongeren dingen doen die niet passen binnen de gevestigde orde, plakken wij ook hier een label op. Dan heet het geen onkruid, maar labels zoals autisme, PDD NOS of ADHD. Zit achter het labelen van onkruid en het stellen van diagnoses dan hetzelfde denkpatroon? Wanneer wij het niet kunnen controleren of beheersen, krijgt de plant of het kind een label… Om het op deze manier dus alsnog te kunnen beheersen?

Hoe komt het dat het ons niet altijd lukt om de afwijkende eigenschappen als helpend te zien? Zoals onkruid helpend is voor andere planten en bomen. Om maar een voorbeeld te noemen; onkruid bedekt de bodem waardoor er wordt voorkomen dat de bodem uitdroogt. Zonder de brandnetel bestond de dagpauwoogvlinder niet. Daarnaast kun je zoals in het voorbeeld hierboven van munt of brandnetel een heerlijke kruidenthee maken.

Wat is ervoor nodig om onze huidige maatschappij op die manier in te richten dat de afwijkende eigenschappen van kinderen en jongeren met een label een functie krijgen? En hoe zorgen we ervoor dat we ieder kind als uniek blijven zien en vervolgens ieders kracht kunnen benutten?

Het Centrum voor jeZelf gelooft erin dat alle antwoorden in jezelf liggen. Daarom maken wij gebruik van gebruik van de lagen in het lichaam. Dit zijn zeven lagen in het lichaam die wij met het programma de Reis gaan doorlopen. Binnen het programma gaan de kinderen/jongeren antwoorden in zichzelf ontdekken om jezelf veilig te voelen, wat de belangrijkste voorwaarde is voor een optimale groei/ontwikkeling. Samen wordt er een veilige ‘speeltuin’ gecreëerd waarin samen en alleen wordt geoefend. Vanuit deze veiligheid kan het kind alles direct in de wereld daarbuiten toepassen.

Ervaringen

Sinds een aantal jaar geeft Cindy van Berkel ambulante begeleiding aan onze zoon die kenmerken van Autisme heeft. Wij zijn als gezin heel erg blij met deze specialistische begeleiding, want Cindy heeft in een korte tijd een goede vertrouwensband met onze zoon opgebouwd waardoor er snel al stappen gemaakt konden worden. Daarnaast kunnen ook wij bij Cindy terecht met lastige dingen om te bespreken of even te spuien als je als ouders ergens mee zit. Het contact ervaren wij als zeer prettig en warm, maar ook professioneel en Cindy gaat geen moeilijke dingen uit de weg. Cindy heeft een zeer goede aansluiting met jongeren en is begripvol, inlevend en meegaand, maar ook doelgericht en zij kan onze zoon op prettige manier bewust maken van zijn denkwijzen waardoor hij beter leert omgaan met de dingen waar hij tegenaan loopt. Dat Cindy er is voor onze zoon, is voor ons een grote zorg minder. Cindy is er wanneer het nodig is, ze gaat ook mee naar belangrijke gesprekken voor bijvoorbeeld school, en het is zelfs wel vaker voorgekomen dat onze zoon s `avonds laat nog met haar belde omdat hij het moeilijk had. Zonder Cindy was onze zoon niet zo ver als waar hij nu staat, Cindy is echt iemand die er voor je is!

F (vader van B)

We willen Cindy heel erg bedanken voor alles wat ze voor A. gedaan heeft en we hopen dat ze dit nog voor veel andere kinderen kan doen, dat deze kinderen ook een veilige plek voelen om hun verhaal en gevoelens te kunnen delen en verwerken. En vooral de weg naar boven in te slaan dankzij Cindy. Want ze kijkt wat je kind nodig heeft en niet wat er in een boek staat hoe het moet, wat bij de grote organisaties wel gebeurd en waardoor kinderen vaak niet beter worden. Ze ziet dat ieder kind anders is en anders benaderd dient te worden. Ook met andere kinderen heb ik kunnen zien dat ze zich veilig voelden bij Cindy, toen A. nog op de weekendgroep zat waar Cindy werkte.

J (vader van A)

Een mooie en bijzondere samenwerking, waar veel vertrouwen is. Waar boosheid/verdriet en plezier vaak leidt tot mooie resultaten. Een mooie en bijzondere samenwerking waarin we er voor elkaar zijn, naar elkaar luisteren en zoeken naar haalbare resultaten. Met deze mooie en bijzondere samenwerking zijn wij erg dankbaar. Dankbaar dat Cindy op ons pad is gekomen en nog heeeel lang mag blijven. 

P (moeder van B)

Ik vind dat mijn dochter hele goede begeleiding krijgt. Ze helpt haar met haar boosheid, grenzen aangeven, het leren houden van haarzelf en nog meer. Ik vind het belangrijk dat ik en de hulpverlener ons op ons gemak voelen en dat is zo met Cindy. Ik ken de hulpverlening al jarenlang en Cindy is de enige wie ik er nog in laat, want een vertrouwensband is het enige wat werkt.

A (moeder van R)

Volg mijn avonturen